大中繁明は、1970〜90年代に大阪・天満を拠点とした カメイガラス に所属した作家である。カメイガラスは、ガラス問屋の枠を超え、国内工房への委託制作から海外メーカー品の輸入、自社企画品の開発までを行い、製造と流通を一体的に展開したブランドである。多様な技法を扱い、途絶していた薩摩切子の復刻にも関わるなど、日本のガラス工芸に独自の貢献を果たした。
本作《皐月》は、大中繁明が独自の感性で探求したパート・ド・ヴェール技法による作品であり、粉状ガラスの焼成が生む柔らかな乳濁と沈静した透明度の均衡が秀逸である。淡い翡翠色の気配は、砂型特有のマチエールと溶け合い、作品全体に静謐な佇まいを与えている。
光源の角度によって繊細に変化する陰影の移ろいは、大中の素材理解と造形力の深さを如実に物語る。皿縁にわずかに施された起伏や中心へと収束していく量感の設計、視覚と触覚の双方に響く質感の奥行きは、器物の域を超えた彫塑的な存在感を作品にもたらしている。
Shigeaki Ohnaka was an artist affiliated with Kamei Glass, a studio based in Tenma, Osaka, active from the 1970s through the 1990s. Kamei Glass operated beyond the framework of a traditional glass wholesaler, undertaking contract production with domestic workshops, importing overseas works, and developing its own product lines—integrating both manufacturing and distribution. The company employed a wide range of techniques and played a distinctive role in Japanese glassmaking, notably contributing to the revival of the once-discontinued Satsuma Kiriko tradition.
This work, Satsuki, exemplifies Ohnaka’s personal exploration of the pâte de verre technique. The firing of finely crushed glass yields a beautifully balanced interplay between gentle opalescence and subdued transparency. A subtle hint of jade green merges with the characteristic texture of the sand mold, imparting a quiet, contemplative presence to the piece.
The shifting nuances of light and shadow—changing delicately with the angle of illumination—attest to Ohnaka’s profound understanding of material and form. The slight undulations along the rim, the controlled convergence of volume toward the center, and the tactile depth of its surface collectively endow the work with a sculptural presence that transcends the realm of functional vessels.



